Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 12 november 2012

Flitens lampa


http://cms.dinstudio.se/cms/gallery_7.html


I huset med den blå dörren lyste verkligen flitens lampa, det var en riktigt inspirerande miljö som format mig och hade en stor betydelse för min konstnärliga utveckling. Förutom det så är jag i grund och botten en person som inte vill eller kan vara för uppbunden vid konventioner. Den synen och levnadsättet har jag nog tagit med mig oavsett var jag bott eller befunnit mig i världen och livet. Jag började tillverka mina första smycken här, skrev mycket dikter och målade tavlor. Mina tavlor och dikter kanske jag skriver om i ett senare blogginlägg, de förtjänar sitt eget utrymme. Det som fortfarande finns kvar och som följt mig genom åren är trots allt min smyckesdesign. Det var här jag tillverkade mina första ÖRHÄNGEN, fortsatte sedan lära mig makramé-tekniken som jag utövade, och fortfarande gör i både halsband och armband. Här uppe på sidan finns en bild där jag deltar i en konsthantverksgrupp på Korrö i Småland, väldigt vackra omgivningar, men fattar inte idag hur jag kunde se att jobba i en så mörk lokal utan vidare belysning! Men jag sålde mycket, det kommer jag ihåg!
Många frågor kom upp i samband med mitt förra blogg-inlägg, jag blev så förvånad att jag faktiskt själv måste tänka till och fundera över en del saker. Flera undrar varför ingen bor i huset nu?! Det är verkligen en tråkig utveckling måste jag säga, att det står så många tomma hus runt om i de Småländska skogarna. Tidigare fanns det åtminstone ett litet samhälle i närheten med apotek, bank  och bensinstation. Numera finns det på sin höjd en liten kiosk eller om man har tur en butik! Jag älskar fortfarande mitt Småland med skogen, stillheten och sjöarna även om jag inte bor där längre. Så vem vet kanske det blir huset med den blå dörren att åka till då och då i framtiden, isåfall talar jag om det ;-)

Ha en skön start på veckan!
Kram Helen

6 kommentarer:

  1. Så vackra smycken du gör!!!!!
    Skulle inte heller klara att jobba i samma belysning nu, som för 10 - 15 år sen....;)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så fint. Du fick även mig att tänka en stund ... det bohemiska livet och vad han man gått miste på när man har försökt att passa in i den fyrkantiga lådan. Lådan som även mina föräldrar bodde i. Eller hur blandade känslor man nu har, när lådan har hamnat till återvinningen.

    Igår pratade jag om smycken med en god vänn till mig. Hur man kan via att variera smycken använda sama kläder och de känns ändå annorlunda. Hur roligt det är att skapa sina egna hals/armband - örhängen. Hur man väljer pärlorna just för den stunden.

    Så intressant att läsa om dina tankar. Ha en god kommande vecka!

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint du gör... härligt!
    Solig KRAM Anna

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara smycken, de hade jag med glädje burit! Vad duktig du är, jag är inte alls konstnärlig.

    SvaraRadera
  5. Du är en duktig smyckesdesigner! Det låter så roligt att ha något sådant som man verkligen gillar att göra och som det finns möjlighet att leva på. Kramar Jennifer

    SvaraRadera
  6. Det måste verkligen vara en avkoppling och en typ av terapi... så fridfullt.
    Här har man chansen att klura och fnura på allt eller inget!
    Härligt!

    SvaraRadera