Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 5 november 2012

Helens Universum funderar



Gick här och funderade idag över val vi gör i våra liv och till vilken grad valen är styrda av händelser och upplevelser i vårt förflutna. Då jag för tillfället befinner mig på en camping, poppade det plötsligt upp ett  tidigare minne från en annan campingplats för länge sedan. Den gången befann jag mig längst ned i södra Spanien tillsammans med min då 6-åriga lilla dotter och hennes pappa. Vi hade varit på en längre resa i Marocko och var på hemväg. I Marocko hade vi bott på olika hotell och i olika bostäder under en längre tid, men i Spanien stannade vi ett tag på en campingplats i väntan på den buss som skulle ta oss upp till Paris. Jag själv var då runt 26 år och på campingen befann sig ett par som säkert var i ungefär samma ålder som jag. Det som var märkligt och udda med dem var att de hade inget tält, de hade bara sina sovsäckar och sov under bar himmel. När man passerade deras plats på dagen, låg det två sovsäckar och skärvan av en spegel på kvinnans sida. Den här kvinnan var väldigt speciell och hon är på något sätt en person som etsat sig fast i min hjärna genom alla år! Det hon utstrålade var en riktig pondus, stolthet, glädje och skönhet som kom inifrån trots att hon inte ägde nämnvärt mycket! Hon var verkligen någon man lade märke till. Det sista jag såg av henne var då hon och hennes kille med ryggsäckar på, försvann i gryningen när jag och min dotter gick på campingens toalett. Vid tider under livet då jag haft det svårare ekonomiskt har hon ofta dykt upp i mina tankar, och allt har genast känts lättare. Numera och i skrivande stund  står hon för något sunt som blir en motvikt i detta konsumtionssamhälle vi lever i, och jag tänkte på henne igen då jag läste någon annans blogg som handlade om köpstopp. Kanske är det inte en tillfällighet att jag också ganska ofta finner mig delvis boende på en camping så här många år senare i livet. Någonting är positivt med att leva lite annorlunda, det skapar en till dimension i tillvaron. Som konstnär och skapande människa berikar det, ger inspiration och en lite annorlunda syn på tillvaron!

Lev väl!
Kram Helen

13 kommentarer:

  1. Tänkvärt!!! Bra att stanna upp och ta sig en funderare ibland!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det underligt... eller inte... att saker och tankar och människor ploppar upp rätt som det är i ens medvetna!!
    Att man kan förknippa en plats med en speciell händelse eller en människa och sen bära med sig det för att det med jämna mellanrum ska få ta plats och göra sig påmind. Våra sinnen och vår själ är fantastiks och tyvärr många många gånger krånglar vi till saker och ting!
    Tack för en fin läsning ikväll!
    Kram till dig härliga Helen!!

    SvaraRadera
  3. Lycka kan inte köpas för pengar men det är bara de som aldrig har varit utan pengar som kan säga att pengar inte är allt!

    Men visst skulle det vara häftigt att leva i ett självhushåll en period i ens liv! Tror vi skulle må bra av det! Konsumtionssamhället har gått över styr! Skulle vara skönt att leva som vi gjorde på 79-talet!

    Köpstopp har jag haft i perioder mellan två veckor och ett halvår! En skön känsla faktiskt!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  4. Vilket fint inlägg av dig! Tack för att du delar med dig av dina tankar som även får mig att tänka till. Kram Jennifer

    SvaraRadera
  5. Ja, det är tankar som kommer för en nu och då. Och oftare och oftare. Skapade behov.....? Att våga kliva av hjulet....det är jättesvåra frågor när man lever i ett så tight konsumtionssamhälle som vi ju gör. jag skulle kunna tänka mig att om jag var ung idag hade jag kanske övervägt tanken på ett annat slags liv......agneta kramar

    SvaraRadera
  6. Ja, det finns mer mening än vi vet! Kraaam!

    SvaraRadera
  7. Jag är övertygad om att val vi gör är styrda från händelser och upplevelser från vårt förflutna!


    Fint du skriver. Det är bra med förebilder som kan inspirera, ge kraft.

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
  8. vad härligt med ett sådant minne att ta till!
    tack för att du kikade in på miin blogg - det uppskattas.
    jag ska ha köpstopp under hela nästa år och jag vet hur bra jag mår då.
    blir kreativ och mkt mera nöjd med livet i stort och med mina prylar inte minst.
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
  9. Tänk hur vissa människor, platser eller situationer kan etsa sig fast. Vissa upplevelser är så starka att de påverkar våra val långt senare i livet. Tänk om hon visste vilken inverkan hon skulle ha på dig!

    Att vara nöjd med det lilla i livet och inte ständigt gapa efter mer, det tror jag är vägen till lycka!

    SvaraRadera
  10. Tänkvärt inlägg Helen och tack för att du delar med dig av din historia och tankar. Och visst är det fantastiskt hur människor kan påverka våra liv (och vi andras). På en mängd olika sätt. Vi är alla som pusselbitar i varandras liv.

    Konsumtionssamhället som vi skapat de senaste åren skrämmer mig. Det kommer sluta med förskräckelse om det fortsätter eskalera. Och nog känns det lite sorgligt att så många människor försöker döva med konsumtion. Istället för att ta itu med sina problem så konsumerar man. Sorgligt.

    Ta hand om dig Helen och tack för att du får oss att tänka till och reflektera.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Jag hoppas att vi alla skulle göra egna val. Inte styrda av andras tycken eller tänken. Sva Magra - Följ din Väg ... Det behövs styrka och mod att gå sin även väg. Gör man det - har konsumtionssamhället runt oss ingen påverkan på vårt liv. Varor är för att förbrukas - ej konsumeras.

    Det är intressant hur vissa saker fastnar i vårt minne - och vissa inte. Jag har också en kvinna var bild kommer fram då och då. För länge sedan var i Thailand och vi hadde som granne en italiensk kvinna som pratade dåligt engelska. Vi försökte att prata ändå - för hon hade det där speciella karisma som man inte kan sätta några ord på. I sitt rygg hade hon tatuerad en jättestor fjäril - fick aldrig någon svar varför och inte kommer jag ihåg så mycket annat om henne heller - bara hu hon såg ut. Mörk, rakryggad, otrolig temperament (stackars man som var totalt under toffeln) och den där fjärillen.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig och tänkvärd berättelse. Jag förstår att det är en bild att återkomma till.

    SvaraRadera
  13. Kloka och tänkvärda ord ! Ha en fin kväll

    SvaraRadera