Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 4 juni 2013

Music


När vi bodde på landet, min dotter och dåvarande man för ungefär 30 år sedan upptäckte jag för första gången denna mannen! Vi var många konstnärer, musiker och levnadskonstnärer från hela världen som bodde på olika ställen i de småländska skogarna på den tiden . Fester, tehus, middagsbjudningar och musik arrangemang avlöste varandra! Det var söndagsförmiddag och vi var bjudna på afrikansk musik i en lada  i Tågarp. Vi var några stycken som åkte dit och blev väl ett femtontal i den där ladan. Barn och vuxna stod vi där och gungade i takt till Youssou N´Dour och hans band Les Etoile de Dakar (stjärnorna från Dakar) numera Le Super Etiole de Dakar. Ordet Super har lagts till med all rätt! Helt förtrollad blev jag från det ögonblick han öppnade munnen och började sjunga. Vilken röst, den gick rätt igenom hud och nervsystem och gjorde mig och alla vi andra som stod där helt hänförda!
När jag flera år senare arbetade på Hultfredsfestivalen och sålde mat, gick jag ifrån för att se dem uppträda igen. Samma upplevelse en gång till, rösten är helt magisk! De flesta har väl hört "Seven Seconds" som han gör tillsammans med Neneh Cherry, en riktig höjdarlåt!
Så jag säger bara grattis till Polar-priset, det är honom verkligen väl värt! Och ni som händelsevis aldrig hört honom, kan jag varmt rekommendera att lyssna!
Har ni också med er, minnet av en sådan där fantastisk musikupplevelse?


Ha det gott!
Kram Helen



Senegalese singer Youssou N’Dour won Sweden’s 2013 Polar Music Prize

maj 08-2013 | Skandik Afrik | News

Youssou N’Dour, singer, poet and politician from West Africa and Finnish composer Kaija Saariaho have won Sweden’s Polar Music Prize.
The Polar Music Prize was founded in 1989 by manager of great Swedish pop group Abba. The prize which has been awarded since 1992 and won by great artists like Beatle Paul McCartney, Elton John, Quincy Jones, Bob Dylan, Dizzy Gillespie, Peter Gabriel, Pink Floid, Renee Fleeming, Keith Jarrett, Isaac Stern and Patti Smith.
Since 2012, Youssou N’Dour has been the Minister of Tourism and Culture in Senegal. The prize tag in money for the Polar Music Prize is 1 million Kronor ($154,000) with an award from the Swedish King Carl XVI.

4 kommentarer:

  1. Vilket härligt minne seve seconds har jag hört och den är superbra!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Låter spännande!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset....kan inte komma på en sån musikupplevelse just nu iaf;)
    Ha en trevlig kväll!
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Härliga minnen!! Seven Seconds" Är en riktigt bra låt :) Ha det gott. kram Anna

    SvaraRadera