Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 10 oktober 2012

Filmer som gör en skillnad . . .



                   Igår såg jag Lady Chatterleys älskare för andra gången. Den här filmen blev något av en pånyttfödelse i mitt liv för ca sex år sedan. Jag hade varit sjukskriven i två år efter att ha drabbats av stor sorg efter min dåvarande sambos död. Sorgen medförde en oförmåga att varken kunna läsa eller se någon film, en slags blockering som gjorde det omöjligt att kunna koncentrera mig tillräckligt för att få något som helst sammanhang. Mycket hände med mig under de två åren. Men så en morgon då jag vaknade, gick jag upp och tittade ut genom fönstret. Solen sken och för första gången på länge kände jag mig delaktig i livet! Jag fattade ett beslut. Nu fick det vara nog bestämde jag med mig själv, nu hade jag sörjt färdigt! Min sambo var borta, mycket tråkigt och jobbigt hade hänt. Men jag fanns här och jag tänkte leva vidare!
Den eftermiddagen gick jag på bio ensam, och såg Lady Chatterleys älskare. Vi var tre personer i biografsalongen, filmen varade i två timmar och fyrtioen minuter. Filmen gick framåt väldigt sakta följt av vackra naturmotiv och sensualitet mellan de älskande. Fågelsång och porlande bäckar fyllde hela biosalongen under hela filmen. När jag kom ut därifrån hade allt runtomkring mig en helt annan lyster, och jag bestämde mig för att älska och tillåta mig att bli älskad igen.

Ta vara på varandra och livet!
Kram Helen











13 kommentarer:

  1. Oooo såå vackert du beskriver det...känner med dig och det svåra du upplevt...så härligt att det gick att gå vidare.
    Tänk att en film kan påverka en så väldigt..det behöver man ibland, just det att få förflytta sig bort från sig själv en stund och på så vis kanske få lite perspektiv.
    Underbart skrivet och jag tar med mig det idag,vännen
    Ha en fin dag
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Louise! Det värmde verkligen det du skrev också!!
      Ha en härlig kväll!
      Kram Helen

      Radera
  2. Underbart att kunna ta sig ur jobbiga perioder i livet o gå vidare!
    Måste var en underbar film!
    Ha en skön dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena! Ja, det är verkligen skönt att kunna "resa sig upp och gå vidare". Men, man blir aldrig densamma! En stor portion ödmjukhet har bla. kommit till följd, vilket jag ser enbart som fördel!
      Ha en skön kväll!
      Kram Helen

      Radera
  3. Så fint du skriver om det svåra som drabbade dig och hur du bestämde dig för att gå vidare...
    Vilken film det måste ha varit!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica! Ja, det är mer än skönt att leva idag!!
      Kram Helen

      Radera
  4. Så fint....så berörande....en film jag borde se, för det har jag inte. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, som skönt är ser ju mitt liv helt annorlunda ut idag! Om du tänkt se filmen vill jag säja att det är den vesionen som kom 2006!
      Ha det gott!
      Kram Helen

      Radera
  5. Hej!
    Svårt att hålla tårarna borta när jag läser om det du varit med om. Livet är orättvist och tufft ibland. Måste var skönt när du kom till insikt om att du lever och måste leva ditt liv och gå vidare...
    Kram fina du Lotta

    SvaraRadera
  6. Ja, det är verkligen skönt att ha kommit vidare och i dag är mitt liv bättre än någonsin! Därför går det bra att dela med mig av det svåra som varit. Tanken är, att det kanske hjälper att berätta för någon som är där jag var då!
    Varm kram Helen!

    SvaraRadera
  7. En av mina favoritfilmer, som också betytt mycket för mig. Härligt att lyckan återvänt igen, kram Victoria

    SvaraRadera
  8. Tack Victoria! Mysigt att filmen även betytt något för dej!
    Ha en skön kväll!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  9. Vilken fin beskrivning av sorgeprocessen och hur man kan komma vidare i en nyorienteringsfas. Kram!

    SvaraRadera